Nemovitosti, které mají nedostatečně identifikované vlastníky, mohou být buď nemajetkově zapsány v katastru nemovitostí (tj. není zapsán žádný vlastník) nebo mají vlastníka, ale jeho identifikace je problematická. Toto se týká pozemků, zejména orné půdy, cest, lesních pozemků, a travních porostů, ale také rodinných domů, chat a garáží.
Hlavní příčinou těchto nedostatečně identifikovaných vlastníků jsou situace před rokem 1989, kdy byl katastr nemovitostí neudržován správně a v některých obdobích nebyl veden vůbec. V souladu s novým občanským zákoníkem mají vlastníci do 31. prosince 2023 možnost přihlásit se k těmto nemovitostem, jinak připadnou státu.
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) spolupracuje s Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním na dvakrát ročně zveřejňovaném seznamu těchto nedostatečně identifikovaných vlastníků. Můžete se dozvědět více na webových stránkách ÚZSVM.
K datu 1. října 2023 bylo v katastru nemovitostí evidováno 328 532 položek s nedostatečně identifikovaným nebo neznámým vlastníkem a 115 779 nedostatečně identifikovaných osob. Tato čísla zahrnují 142 074 unikátních nemovitostí, z nichž 139 752 jsou pozemky, většinou orná půda, luky a lesní pozemky, a 2 322 jsou stavby.
Pokud se vlastník nemovitosti nepřihlásí do 31. prosince 2023, přejde nemovitost do vlastnictví státu. ÚZSVM bude následně předávat takový majetek specializovaným státním institucím, které jej potřebují k provozu, například zemědělská půda bude převedena na Státní pozemkový úřad a lesní pozemky na Lesy České republiky.
V případě zemědělské půdy pak bude SPÚ nejprve zjišťovat osobu případného uživatele, přičemž požadovat náhradu za užívání pozemků po něm bude pouze od 1. ledna 2024. Následně budou uzavírány pachtovní nebo nájemní smlouvy. ÚZSVM bude u ostatního majetku postupovat obdobně, tedy že bude požadovat náhradu za užívání pozemků pouze od 1. ledna 2024. ÚZSVM je připraven k tomu, aby nemovitostmi nabytými po nedostatečně identifikovaných vlastnících, o které nebude zájem mezi jinými státními institucemi, podpořil rozvojové aktivity jednotlivých územních samosprávných celků. I v těchto případech bude ovšem nutné pro převod majetku dodržet podmínky stanovené zákonem o majetku státu a Metodickým materiálem Ministerstva financí. SPÚ k převodu majetku na obce a kraje využívá zejména ustanovení § 7 a § 10 zákona o SPÚ (pozemky pod komunikacemi, veřejná zeleň apod.).
Postup při převodu spoluvlastnických podílů bude záviset na charakteru majetku a velikosti podílu. Spoluvlastníci budou moci jednat s ÚZSVM o přímém prodeji svého podílu po 1. lednu 2024, pokud dojde k dohodě o ceně a podmínkách. Soudní řízení o vypořádání podílového spoluvlastnictví tak nebudou nutná.
Ve vztahu ke Státnímu pozemkovému úřadu (SPÚ) bude možné jednat o převodu spoluvlastnických podílů, rozdělení majetku nebo o výkupu podílů pro rozšíření státních pozemků. Lze také využít institut pozemkových úprav v katastrálních územích, kde tyto úpravy probíhají nebo budou zahájeny po 1. lednu 2024.
Seznam nedostatečně identifikovaných vlastníků naleznete zde: https://www.uzsvm.cz/seznam-nedostatecne-identifikovanych-vlastniku